woensdag 21 maart 2012

Mijn negende lening gaat naar Turbadrah Batjamts

 Mijn negende lening alweer. Ik had net niet genoeg geld, maar heb een paar dollars gestort en toen had ik weer $25 om uit te geven. (Ja, zo verleidelijk kan Kiva zijn). Ik heb een lening uitgezocht die ik leuk vond, maar wel door eerst te kijken naar leningen die over de datum dreigden te gaan.

Het werd Turbadrah Batjamts uit Mongolië. Hij had nog 1 dag te gaan en moest nog $375 verzamelen toen ik mijn $25 aan hem leende. Inmiddels is hij gelukkig helemaal gefinancierd.


Turbadrah is 30 jaar oud en woont met zijn vrouw en twee kinderen in West Mongolië. Zijn vrouw maakt "constructie decoraties" van maart tot december voor extra inkomsten, zijn twee kinderen zitten op de middelbare school. Sinds 2008 vervoert Turbadrah mensen tussen steden in zijn busje, ook rijdt hij soms als taxi in een stad. Hij is nu van plan om een bus te kopen zodat hij meer kan verdienen en zijn zaak kan uitbreiden. Hij is een slimme man en zegt: "Ik zou graag de zaak uitbreiden om mijn inkomen te verhogen en zo het bestaan van mijn familie te verbeteren. Ik ben van plan om mijn spaargeld te gebruiken voor het kopen van de bus, maar ik heb nog wat extra geld nodig." De totale hoeveelheid geld die hij vraagt is 2 miljoen Mongoolse tugriks.

Dit bedrag is ongeveer  $1525 en dit is dan ook het bedrag wat hij geleend heeft. De MFI is XacBank, een commerciële instelling die microkredieten geeft in Mongolië en 19.9% rente per jaar vraagt. Turbadrah moet het bedrag over 2 jaar verspreid terugbetalen, elke maand hetzelfde deel. (Misschien is deze lange termijn de reden van het niet zo populair zijn van deze lening).


De Engelse tekst is misschien hier en daar niet helemaal duidelijk en dus mijn vertaling ook. Wat zijn "constructie decoraties", of bedoelden ze misschien "ze construeert decoraties"? En Turbadrah rijdt toch al in een busje, waarom wil hij er nog een? Maar misschien is het zo dat het busje waar hij nu in rijdt, eigendom is van iemand anders, en dat hij juist daarom gespaard heeft zodat hij zijn eigen busje kan kopen (wat inderdaad vaak ook betekent dat hij meer geld kan verdienen).  

Ik vond deze lening interessant omdat Turbadrah ongeveer van mijn leeftijd is. Wel heeft hij twee kinderen die al op de middelbare school zitten, daarin lijkt hij dan helemaal niet op mij. Ik denk ook dat zijn plannen om zelf een busje te kopen en zijn eigen taxi-bedrijf te beginnen succesvol kunnen zijn. Ik wens hem dus veel succes en al de komende twee jaar hopelijk regelmatig een terugbetaling van hem krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.