dinsdag 8 mei 2012

Kiva-team FOBH, oftewel Friends of Bob Harris

Kiva-teams vergroten de hoeveelheid lol die Kiva je levert, en ze kunnen helpen bij het vinden van leningen die jij speciaal interessant vindt (daardoor kunnen ze ook helpen bij het laag houden van je bankrekening...). Ik ben lid van meerdere teams, waaronder het FOBH team... Het team "vrienden van Bob Harris".

Mr. Bob Harris himself...

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit van de hele meneer Bob Harris gehoord had, voordat ik per toeval op zijn team stuitte (als ik het me goed herinner via een berichtje in een ander team). Maar sinds een jaartje ben ik "vriend" en lees ik graag mee op het berichtenforumpje van dit Kiva-team.


Wie is Bob Harris? Nou, er bestaan er meerdere, maar dit is Bob Harris, de schrijver en duizendpoot. Hij heeft dertien keer meegedaan aan het Amerikaanse spelletjesprogramma "Jeopardy". Ik heb nog nooit een aflevering gezien, maar het schijnt behoorlijk moeilijk te zijn en het draait om het weten van (vele, vele) feitjes. Hij schrijft ook, o.a. reisboeken en een boek over de wereldpolitiek: "Who hates whom", oftewel "Wie haat wie", hij doet stand-up comedy en heeft jarenlang politieke commentaren gegeven op de Amerikaanse radio. 

Op de team-pagina schrijft hij zelf over waarom hij Kiva-lid is:

Ik heb veel rondgereisd als schrijver van reisverhalen/boeken. Ik zag zoveel armoede dat ik besloot om mijn salarisstrookjes om te zetten in Kiva leningen. Toen ging ik een aantal van de mensen aan wie ik geld geleend had bezoeken, en hun verhalen zijn bewonderenswaardig en interessant. Nu schrijf ik een boek over Kiva genaamd "The 1st International Bank of Bob", dat in 2012 zal verschijnen bij Bloomsbury. Ik hoop dat dit boek ervoor zal zorgen dat meer mensen Kiva, microleningen en de rest van de wereld een warmer hart toedragen. 
Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar Bob's boek, maar tot die tijd is het in zijn team ook al heel gezellig en interessant. Bob komt zeer regelmatig langs met een mededeling of aanmoediging, maar de overige teamleden hebben dat niet eens nodig om ook bepaalde leningen aan te bevelen of een discussie te starten over een onderwerp (gemiddeld worden er zo'n vijf berichtjes per dag geplaatst).
Er loopt bovendien een lid rond dat "Cows Only" heet en dat dus alleen leningen geeft aan mensen bij wie er een koe op de foto staat. Ook is er een lid "Good Dog" met als woonplaats "de veranda". Kortom, de sfeer zit er in bij de FOBH, en in de tussentijd wordt er ook heel veel geleend.
Het team heeft op dit moment 934 leden (of: vrienden), die samen voor bijna 2 miljoen aan leningen gedaan hebben (in de naam van dit team). En ik vind het leuk om er daar eentje van te zijn. Ps. Ik heb net ook een "Charming Chicken" persoon aangetroffen bij de Friends of Bob Harris.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.