vrijdag 14 maart 2014

Mijn 42e lening ging naar Francis

Na de terugbetalingen van half januari had ik weer genoeg geld voor een lening, en daar maakte ik ook graag gebruik van om een lening te geven aan Francis uit Uganda.

Francis is 47 jaar oud en woont in de stad Mpigi in de regio Kampala Noord van Uganda. Hij is getrouwd en heeft vier kinderen van wie er drie momenteel naar school gaan. De afgelopen drie jaar heeft hij hard gewerkt om zijn winkel te beheren, waarin hij verschillende kruidenierswaren verkoopt.



Ik denk Francis hier voor zijn winkel staat. Nog wel een beetje anders dan mijn plaatselijke supermarkt!

Francis heeft een lening gevraagd van 2,5 miljoen Ugandese shillings ($1000) aan de microfinancieringsinstelling BRAC Uganda om hem te helpen zijn bedrijf uit te breiden. De lening zal gebruikt worden om meer voorraad te kunnen kopen, zodat hij meer omzet en meer winst kan maken. Francis hoopt dat hij in de toekomst zijn bedrijf uit kan breiden.

Francis is lid van het "Kleine Ondernemingen Programma" van BRAC. Dit programma is bedoeld om kleine ondernemers zoals Francis te ondersteunen die te groot zijn geworden voor microleningen, maar ook nog niet groot genoeg zijn om voldoende onderpand hebben voor commerciƫle leningen.

Francis zal de $1000 die hem geleend is volgens een heel onregelmatig schema terugbetalen, met een laatste terugbetaling in zomer 2016. Ik weet niet waarom dat is, maar misschien is het terugbetaalschema wel speciaal aangepast aan zijn omstandigheden. In ieder geval is er al een onverwachte eerste terugbetaling binnen, die niet eens op het schema stond.

Ik hoop dat Francis met deze lening inderdaad het aanbod in zijn winkel kan vergroten en verder door kan groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.