dinsdag 24 juli 2012

Dertiende lening gaat naar: Dukure Group in Burundi

Nadat de meeste terugbetalingen binnen gekomen waren, had ik weer genoeg geld voor een volgende Kiva-lening. 

Ik werd stil van het volgende verhaal, en dat is ook de belangrijkste reden dat ik voor de Dukure groep gekozen heb: 


Samia (de middelste dame, in blauw met blauwe tulband) is een lid van de Dukure groep, ze woont in Gitega. Ze is 25 jaar oud en wees. Ze heeft 10 jongere broers en zussen voor wie zij zorgt. Ze handelt al vijf jaar in kleding en schoenen.


Toen ik 20 was, woonde ik op kamers en liet mijn jongere broer en zus achter bij mijn ouders die goed voor hen gezorgd hebben. Samia had niet zoveel geluk, blijkbaar...

 Dit is Samia's zesde lening bij de MFI Turame. Met de lening is ze van plan om haar kapitaal te vergroten en veel kleding en schoenen te kopen die ze dan weer kan verkopen om meer te verdienen. Met de winst kan ze haar jongere broers en zussen te eten geven en hun schoolgeld betalen.


De groep van vijf dames betaalt voor mei 2013 in gelijke porties alles terug, als alles goed gaat. De MFI is dus Turame Community Finance, ze vragen veel rente, maar ze draaien toch elk jaar verlies. Dat kan onder andere komen door de hoge inflatie in Burundi en doordat ze naast de leningen ook trainingen geven. Persoonlijk ben ik het niet eens met hun christelijke achtergrond die ze waarschijnlijk ook een beetje promoten naar hun leners toe. Maar het zal Samia waarschijnlijk een worst zijn.

Ik hoop dat ze baat hebben bij deze lening en dat ze ook in staat zullen zijn om 'm terug te betalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.