maandag 18 juli 2011

Berichtje van Kiva over Nadim

Vanochtend zat het volgende mailtje in mijn postvak:

This is an update on your loan to Nadim Fekhretov in Azerbaijan.
Thanks to you and 41 other Kiva Lenders, the $1,275.00 loan request in Azerbaijan has been 100% funded.
Dat betekent dus dat de hele lening van Nadim gefinancierd is  (door 41 Kiva-leners en ondergetekende). Dat is mooi! Deze lening was "pre-disbursed", dat wil zeggen dat de MFI de lening al betaald had aan Nadim, in zijn geval op 10 juni, terwijl de lening "pas" op 21 juni (best snel voor Kiva-begrippen) op de Kiva site genoemd werd en nu pas gefinancierd is. Ik denk dat het voor Nadim goed is dat hij zijn geld al op 10 juni gekregen heeft: als hij echt wil profiteren van een zomerpiek in zijn omzet, dan moet hij dat geld natuurlijk op tijd krijgen! 

Sommige mensen vinden dat Kiva eigenlijk een beetje aan verlakkerij doet, ze zeggen: "ja maar, als hij het geld al heeft, dan krijgt hij mijn geld toch niet?" Nadim krijgt inderdaad nu niet mijn geld, maar: A. het geld gaat wel naar de MFI en compenseert het geld dat de MFI al aan Nadim heeft uitgeleend, B. Kiva legt dit heel goed uit op de site en C. als Nadim niet terugbetaalt (om een of andere reden), dan betaalt de MFI geen geld aan Kiva en Kiva geen geld aan mij. Dus op die manier zit mijn geld wel aan Nadim zelf verbonden.

En nu maar hopen dat het hem goed gaat! (En dat zijn zomer wat zonniger is dan de onze).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.