zondag 31 juli 2011

Hasan uit Libanon

Mijn tweede lening (die mogelijk werd doordat ik geld terugkreeg van een andere lening die niet doorgaat, zie het vorige bericht) gaat naar Hasan uit Libanon. (Als je op zijn naam klikt, kom je op de kiva-pagina uit met de beschrijving van deze persoon en de lening).


Hasan uit Libanon is groente- en fruitverkoper. Er waren dus interessantere foto's denkbaar geweest! Maar hetwekt wel mijn vertrouwen dat hij ook netjes de boekhouding doet van tijd tot tijd.
De tekst bij het plaatje luidt, vertaald naar het Nederlands:
Hasan is een 23-jarige vrijgezelle man. Hij werkt al 11 jaar als fruit-en-groentehandelaar. Hij heeft hard gewerkt om zijn bedrijf te openen en te laten groeien. Hij verkoopt aan andere fruit- en groentehandelaren en aan particulieren. Hasan is een eerlijke man met een goede reputatie en klantenservice. Hasan vraagt nu een lening van Al Majmoua om meer fruit en groenten te kunnen kopen tegen een speciale prijs. Met het inkomen uit zijn bedrijf zal hij in staat zijn om voor de rest van zijn huis te betalen. Hij hoopt het bedrijf in de toekomst verder uit te breiden en zakelijk succes te hebben. Hij hoopt ook (ik citeer even heel letterlijk) om zijn eigen kleine, gelukkige familie te hebben.
De MFI bij wie Hasan een lening heeft gevraagd is Al Majmoua. Hij heeft om een lening van, omgerekend, $3000 verzocht en zal dit terugbetalen tussen september a.s. en augustus volgend jaar, in twaalf gelijke bedragen. Dat betekent ook dat ik mag hopen vanaf september aanstaande elke maand van Hasan twee-en-een-halve dollar terug te krijgen in mijn kiva-portemonnee.

Al Majmoua heeft een risico-inschatting van "relatief weinig risico", 4 sterren uit 5. Dit betekent dat ik een grote kans heb om mijn geld terug te krijgen. Deze MFI is al 46 maanden actief op Kiva (wat behoorlijk lang is, dus een gunstig teken) en wordt er gemiddeld per jaar 33.8% over het leenbedrag berekend aan rente en andere kosten (bijvoorbeeld inschrijf- of administratiekosten).

Hasan heeft nog twee dagen om het bedrag van $3000 bij elkaar te krijgen via Kiva. Dit blijkt uit de tekst "only two days left" op de pagina die zijn lening beschrijft. Hij moet nu nog $1225 van de 3000 dollar bij elkaar zien te krijgen, wat dus nog een flink percentage is. Ik hoop dat het hem lukt!

Nog 2 dagen over, nog 41% moet gefinancierd... Gaat het lukken?
(Klik evt op het plaatje voor een vergroting)


Ik heb deze lening gekozen omdat hij nog maar 2 dagen heeft en ik het zonde vindt als het hem niet gaat lukken om het geld voor zijn lening bij elkaar te krijgen (wat er gebeurt met leningen die "over de datum gaan" zal ik een andere keer vertellen). Ik denk dat Hasan in staat zal zijn om het geld nuttig te investeren in zijn bedrijf (hij is tenslotte al op z'n twaalfde begonnen in deze "business" - staan wij even allemaal stil bij het feit dat wij meestal minimaal tot ons 16e jaar niet hoefden te werken? We zijn de gelukkigen op deze aardbol...) en ik denk dus ook dat hij wel terug zal betalen. Ik gun hem ook zijn huis en zijn eigen "small, happy family". Al krijg ik wel jeuk van die laatste woorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.