zondag 31 juli 2011

Kiva-mail: samenwerkingsverband met een MFI gepauzeerd

Vanmorgen een mailtje in m'n mailbox. Ik had met m'n originele account deze maand ingeschreven op een lener bij het microfinancieringsinstituut ADEPHCA uit Nicaragua. De MFI had al een hele hoge risicoscore (maar een enkele ster, wat te vertalen is in een heel hoog risico). Ik had besloten het risico toch te nemen.

Nu kreeg ik dus een mail dat Kiva had geconstateerd dat er bij deze MFI vanalles mis is. Er zijn met name problemen met de cashflow, dus de MFI was sinds een paar maanden begonnen om nieuw binnengekomen betalingen van Kiva niet meer uit te keren aan de leners (voor wie het geld bedoeld was!), maar dat geld direct weer te gebruiken om andere leningen bij Kiva af te betalen. "Het ene gat met het andere afdekken dus", zoals dat in mooi Nederlands heet. Fout, en Kiva is er achter gekomen en heeft de samenwerking met deze MFI gepauzeerd.  Ofwel totdat de problemen opgelost zijn (wat ik heeel soms heb zien gebeuren), ofwel totdat definitief besloten wordt om niet meer samen te werken.
De samenwerking met deze MFI is door Kiva gepauzeerd


Omdat het geld voor mijn lening pas eind juli overgemaakt zou worden naar de MFI, is dit geld nu gewoonweg niet meer aan de MFI betaald, en in plaats daarvan heb ik het terug gekregen. Ik heb dus nu weer de originele $25 in mijn bezit en kan weer gaan "shoppen" voor een nieuwe lening. Hoewel ik het jammer vind voor de oorspronkelijke lener, die dus door de problemen bij de MFI waarschijnlijk geen geld zal krijgen!

Voor mensen die enige maanden geleden geld hebben uitgeleend aan een lener bij deze MFI zal het veel zuurder zijn: zij moeten maar hopen dat ze hun geld nog terugkrijgen van deze MFI en mogelijk heeft degene aan wie ze eigenlijk geld wilden lenen, dat geld nooit gezien! Kiva belooft in de rapportage dat ze er alles aan zullen doen om het geld dat de MFI hen schuldig is, terug te krijgen, maar je weet natuurlijk dat zoiets niet altijd zal lukken. Van een kale kip is het moeilijk veren plukken.

Hoewel het een beetje deprimerend is om te beseffen dat mensen nu misschien hun geld niet terug krijgen, is dit wel een voorbeeld van de manier waarop Kiva probeert om ons leners te beschermen tegen het verlies van ons geld. En dat dit werkt.

Update mei 2012:

Op 3 april jl. meldt Kiva op de pagina van ADEPHCA dat de laatste leningen die de organisatie nog had lopen bij Kiva nu beeindigd zijn en dat de samenwerking ook definitief beeindigd is. Kiva had een betaalplan afgesproken met ADEPHCA, maar Kiva heeft maar $894 van de afgesproken $27.056 ontvangen, de rest moet waarschijnlijk als verloren worden beschouwd. (Mocht er toch nog geld betaald worden door ADEPHCA, dan zal dat alsnog verdeeld worden over de mensen die nu geld verloren zijn).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.