zaterdag 18 mei 2013

Doe je mee met mijn 31e lening?

Mijn 31e lening (na de terugbetalingen waarover ik later zal rapporteren) ging naar de groep "Emprendedoras Valientes" uit Bolivia. De naam betekent zoiets als "Dappere/goede ondernemers". Da's toch ook duidelijk:



De zes dames en twee heren die deze groep vormen, werden door een Kiva-team waar ik lid van ben, namelijk het team "Group Loans", verkozen tot groep-van-de-maand. Tot nu toe hebben 18 van de 61 teamleden van dat team een lening verstrekt aan deze groep, waarvan ik er eentje ben.

Volgens de beschrijving werken de acht leden van Emprendedoras Valientes in verschillende beroepen. De voorzitter is Verónica die 34 jaar oud is. Even oud als ik dus, maar met een heel ander leven: ze is alleenstaand en heeft twee kinderen van 17 en 7 jaar oud. Ze verkoopt kip in haar marktkraampje in de stad El Torno.




Dit is Verónica's eerste lening bij de MFI Emprender. Ze gaat deze lening gebruiken om een diepvries te kopen die ze nodig heeft om haar kip in te bewaren. Ze vraagt om deze lening omdat ze zelf niet genoeg geld heeft om deze vriezer te kopen.



De uitdaging voor Verónica in haar werk is om meer klanten te krijgen. Van de winst gaat ze haar gezin beter onderhouden.

De MFI is dus Emprender uit Bolivia; die 33.5% rente vragen per jaar maar die maar 1.7% winst maken, onder andere omdat ze naast leningen ook onderwijs en gezondheidszorg verzorgen en steun aan (ex)-gevangenen (o.a. door hen een beroep te leren).

De totale lening aan deze groep is $5575, dus ca. $750 per persoon in de groep. De lening zal door hen in negen delen terugbetaald worden.

Op dit moment staat er nog bijna $5000 open. Als jij die dit leest, lid wordt van Kiva, krijg je $25 om Kiva mee uit te proberen. Deze zou je aan deze groep kunnen uitlenen. Dan doe ik dat ook met de $25 bonus die ik dan krijg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.