zaterdag 12 november 2011

Kiva en de feestdagen

De feestdagen in de VS zijn min of meer begonnen. Halloween is geweest, maar hierna komen de gezelligere feestdagen: Thanksgiving op donderdag 24 november a.s., en dan natuurlijk Christmas op 25 december.

Als ik zo rondlees op diverse internetforums waar vooral Amerikanen schrijven, zijn deze feestdagen blijkbaar heel belangrijk. Ik heb berichtjes gezien van arme mensen die zich afvragen, wat ze toch voor "slechts" 200 tot 300 dollar kunnen kopen voor hun kind voor de kerst. Ik heb berichtjes gezien van mensen die met Thanksgiving niet op bezoek kunnen bij hun ouders en die dat verschrikkelijk vinden. Het lijkt dus of sommige mensen in de VS de feestdagen nog serieuzer nemen, dan wij dat doen.

Kiva wordt in deze periode ook drukker bezocht dan anders. Mensen geven elkaar Kiva-cadeaubonnen en zo stromen er meer mensen toe die een lening zoeken om aan bij te dragen. In 2009 gaf ik mijn ouders met kerst ook een cadeaubon, maar vervolgens moesten ze tot ergens in januari wachten voor ze 'm konden gebruiken, omdat de leningen-bron helemaal was opgedroogd. Er waren nul leningen op Kiva. Vorig jaar gaf ik geen cadeaubonnen voor Kiva weg, maar ik weet nog dat ook toen rondom de kerst er enige dagen totaal geen leningen te vinden waren. Als er al nieuwe bijkwamen, waren die ook weer binnen een paar minuten helemaal vol.

Kiva heeft vorige week verklaard, dat er vanaf nu geen leningen meer "over de datum gaan". Alle leningen die nog niet helemaal gefinancierd zijn, blijven gewoon net zo lang staan, totdat ze dat wel zijn. (Alhoewel dit ergens in januari vast wel weer veranderd zal worden). Waar er op Kiva normaal gesproken ca. 900 tot 2500 leningen staan, zijn dat er nu 4394 . Een enorm aantal. Dit is dus deels doordat leningen ook na 30 dagen blijven staan, en deels ook omdat de MFIs deze en volgende maand iets meer leningen mogen plaatsen dan normaal.

Mocht je dus in Kiva willen instappen, dan lijkt nu me een mooie tijd met een keuze uit heel veel leningen (er zit er vast eentje voor jou tussen). Wacht niet tot kerst, want mogelijk zullen er dan, ondanks deze maatregelen van Kiva, toch weer "tekorten" zijn aan leningen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.