zaterdag 21 januari 2012

Mijn zesde lening gaat naar de Massabong Group uit Sierra Leone

In de drukke decembermaand heb ik wel een lening gedaan, maar deze hier nog niet beschreven. Aan dat uitstel komt nu een eind! Ik koos voor de Massabong Group uit Sierra Leone.


Deze vijf mensen vormen de Massabong Group en zijn allemaal handelaars op kleine schaal, ze komen uit Magburaka, een stad in het noorden van Sierra Leone. Elk van hen krijgt een lening van 0,8 millioen SLL (oftewel zo'n 170 dollar) om de kwaliteit en grootte van hun respectievelijke bedrijfjes te verbeteren.


Helemaal rechts staat Mohamed die de leider van deze groep is. Hij is getrouwd en heeft zes kinderen (drie op de basisschool, drie op de middelbare school). Zijn vrouw handelt ook. Mohamed verkoopt sigaretten, batterijen, frisdrank, enzovoort, en doet nu al zo'n 15 jaar zaken op deze manier. Met zijn deel van de lening zal hij zijn handel uitbreiden door van de bovengenoemde producten in bulk in te kopen.

 De totale lening is dus voor een bedrag van $925. Dit bedrag zal over een relatief korte periode van negen maanden terugbetaald worden. De lening wordt door de microfinancieringsinstelling Salone Microfinance Trust (SMT) verzorgd. Uit de beperkte informatie die online aanwezig is over deze MFI kan ik opmaken, dat ze een niet-religieuze organisatie zijn. SMT biedt de leners naast leningen ook nog wat basaal onderwijs over financien en over zaken doen. Per jaar verdient SMT 54% op het uitgeleende geld. Omdat deze lening maar voor negen maanden is en de leners ook elke maand al wat terugbetalen, vermoed ik dat ze circa 20-25% rente betalen over het hele bedrag (zie hier voor een vergelijkbaar rekenvoorbeeld). Dat is nog steeds best pittig. SMT maakt echter maar 4.5% winst, dus de rest gaat, denk ik, op aan de kosten die ze maken om de leningen te doen, de kosten voor het geven van onderwijs, en misschien ook deels aan de inflatie (die in Sierra Leone in 2010 zo'n 17% was).

Ik las geamuseerd hoeveel het geld waard is... als ik (multi!)-miljonair zou willen zijn, zou ik dus naar Sierra Leone moeten gaan. De foto is helaas een beetje bewogen - zonde, anders zou de lening op Kiva veel aantrekkelijker geleken hebben. Nu duurde het behoorlijk lang voordat de lening helemaal volgeschreven was. Ik denk dat Mohamed als vader goed bezig is, door zijn kinderen naar school te laten gaan. Dat zal het gezin waarschijnlijk ook wel wat kosten! Ik ben het niet helemaal eens met het verkopen van sigaretten, is hartstikke ongezond natuurlijk. En anderen zullen dat ook over frisdrank zeggen, trouwens. Het rentepercentage dat SMT vraagt, is best veel. Als ik wat langer over mijn lening had nagedacht in december, had ik misschien een andere MFI en een andere lening gekozen. Aan de andere kant doet deze MFI het wel goed als je haar vergelijkt met de andere MFIs in Sierra Leone (onderaan de Kiva-pagina staat een tabel met vergelijkingen). Die vragen gemiddeld nog ruim tien procent meer per jaar.

Ik hoop dat het Mohamed en de andere leden van de Massabong groep goed gaat, dat ze de lening makkelijk zullen kunnen terugbetalen en dat hun eigen bedrijfje er ook op vooruit gaat.

... En alweer een groepslening dus. Heb jij (net als ik) ook een voorkeur voor groepsleningen, of hou je het liever bij individuele leningen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.